اهميت ثبت شناسه محصولات گلخانه‌ای

اهميت ثبت شناسه محصولات گلخانه‌ای و هشدار در خصوص كنترل بيماري روگوز

با سلام،

احتراماً؛ بر اساس مباحث مطرح شده در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۱ در خصوص ثبت اطلاعات برخط محصولات گلخانه‌ای و نيز بيماری رگوز، در دفتر امور گلخانه ها، گياهان زينتي و قارچ خوراكي( معاونت امور باغباني وزارت جهاد كشاورزي) و نظر به اهميت موضوع و دست يابي به اهداف تعيين شده در برنامه توليد و صادرات محصولات كشاورزي موارد ذيل جهت استحضار و دستور اقدامات مقتضي ايفاد مي دارد:
۱- در راستاي تحقق ثبت اطلاعات روند توليد و برداشت محصولات گلخانه اي جهت دريافت كد شناسه محصول(QRكد) مقرر شد، كليه توليدكنندگان محصولات گلخانه اي ( با تاكيد بر فلفل دلمه اي، گوجه فرنگي، بادمجان و… ) نسبت به ثبت اطلاعات بر خط در سامانه سانكا اقدام نمايند. با توجه به مكاتبات متعدد، معاون محترم وزير در امور باغباني وزارت جهاد كشاورزي  و  سازمان حفظ نباتات، صدرو گواهي قرنطينه و سلامت محصول منوط به ثبت اطلاعات بر خط روند توليد محصولات در سامانه مذكور و دريافت كد شناسه توليد ميباشد. در غير اينصورت امكان صادرات محصول ميسر نيست و عواقب آن بر عهده گلخانه دار و مسئول فني است.  لذا خواهشمند است در راستاي دست يابي به محصول اقتصادي و سالم و مطابق با درخواستهاي معاونت امور باغباني، سازمان حفظ نباتات و نيز براساس نياز كشورهاي متقاضي دستور فرمايند، تا كليه توليدكنندگان نسبت به ادامه توليد محصولات و ثبت اطلاعات در سامانه سانكا و دريافت شناسه محصول اقدام نمايند.
۲- مستحضريد كه بيماري ويروسي چروكيدگي قهوه اي گوجه فرنگي معروف به روگوز (ToBRFV)  يكي از بيماريهاي بسيار خطرناك براي گوجه فرنگي و فلفل دلمه اي مي باشد. نظر به اهميت پيشگيري از وقوع  اين بيماري كه از طريق بذر و يا نشاء ميتواند وارد گلخانه و يا مزرعه شود، شايسته است، در اسرع وقت براي توليد محصولات گلخانه اي عاري از هرگونه آلودگي و مطابق با استانداردهاي لازم، اطلاع رساني شود. بررسي منابع نشان ميدهد كه در مدتي پيش، بيماري رگوز در محصولات گلخانه اي مشاهده شده است. لذا خواهشمند است تمهيداتي در نظر گيرند  كه كشاورزان بذر و يا نشاء مورد نياز خود را از محلهاي مطمئن و همراه با گواهي قرنطينه مبني بر سلامت بذر از عامل بيمارگر مذكور تامين نمايند. و تصوير گواهي سلامت بذر را در سامانه سانكا بارگزاري نمايند.

 

2023-07-05 کد خبر: 2895 بازدید: 87